Mylaps-enquête

Is het een goed idee dat Trappist het Mylaps-systeem koopt?
Om de uitgedunde wedstrijdjury te ontlasten en de wedstrijdbeleving te versterken onderzoeken bestuur en Wedstrijdcommissie of het aanschaffen van Mylaps haalbaar en wenselijk is.

Om helderheid te geven over de besluitvorming vind je hier de procedure die gevolgd wordt.
1. Enquête onder de wedstrijdrijders naar bereidheid chip te gebruiken/ kopen/ huren.
2. Raadpleging van alle leden per enquête.  Op maandag 19 maart begint om 20 uur een informatie-avond in clubhuis Swift/PST.
3. Standpuntbepaling door het bestuur op basis van de peilingen en financiën.
4. Het bestuur maakt haar beslissing bekend. Afhankelijk van de uitkomsten van de ledenraadpleging, of op verzoek van leden wordt een algemene vergadering uitgeroepen.


Enquête 1: chip-bereidheid onder WEDSTRIJDRIJDERS 
De eerste vraag bij dat onderzoek was of genoeg wedstrijdrenners met een chip willen rijden. Het bestuur verzocht hen daarom de enquête voor de wedstrijdrijders in te vullen (dat kan nog steeds).
Op 6 februari werden 86 leden die in 2017 met een wedstrijd meegedaan hadden (‘de wedstrijdrijders’) via mail en website gevraagd of ze een chip hebben, of die willen kopen cq huren. Binnen drie dagen hadden 66 leden gereageerd. Ruim 90% van hen zei ja: de meesten hebben al een chip, of gaan die kopen of per wedstrijd huren. Er waren drie gemotiveerde afwijzingen.

Enquête 2: wat vinden ALLE LEDEN van het idee om Mylaps aan te schaffen? 
Daarvoor wordt binnenkort een tweede enquête geopend.

***

In het artikel hieronder, dat later ook in het clubblad zal verschijnen, legt de Wedstrijdcommissie uit wat haar beweegredenen zijn om Mylaps aan te bevelen. In 2015 is Mylaps ook al onderzocht, maar de omstandigheden zijn veranderd en er is meer ervaring met het gebruik.

Mylaps ontlast de jury, geeft een correcte uitslag en heeft zich bewezen
Met de Mylaps-chip op je fiets draag je als renner zelf bij aan de best mogelijke manier om na een spannende wedstrijd een eerlijke uitslag te krijgen. Of je nu als achttiende in de buik van het peloton over de streep rolt of met een banddikte voorsprong als eerste je voorwiel over de finishlijn duwt: je weet zeker dat je straks precies kan zien hoe je gefinisht bent, wat je snelste ronde was en hoe de concurrentie het deed.
Ondertussen kan de jury zich in alle rust bezig houden met de rondenborden, de bel voor de laatste ronde en het vrijhouden van de baan voor de eindsprint. Geen stress over de aanstormende kudde bisons en alle tijd om de overwinningsbloemen en de fles wijn te voorschijn te halen. Het wordt er alleen maar leuker op!

Mylaps is de standaard voor elektronische tijdwaarneming bij snelheidssporten. Of je nu een 10 km-loopje doet, een wielertoerklassieker of een veldrijwedstrijd van de Amsterdamse Cross Competitie: je vindt er Mylaps.  Steeds meer wielerclubs hebben hun parcours er mee ingericht; bijvoorbeeld WVA op Sloten of de Kampioen op Spaarnwoude, waar wij ook de meeste van onze wedstrijden rijden.

Veel enthousiaste Trappistrenners hebben al jaren ervaring met het rijden met Mylaps, en de mede door Trappisten georganiseerde Amsterdamse Cross Competitie zou niet mogelijk zijn zonder Mylaps. Het systeem is algemeen geaccepteerd en kent weinig kinderziektes meer. We zijn er van overtuigd dat de Trappist met Mylaps voor de komende jaren nog aantrekkelijker zal worden voor nieuwe en jongere renners. Voor hen is Mylaps vaak een gegeven, iets dat gewoon bij wielrennen hoort, zoals een helm of een fietscomputer. Want waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

We zijn ons bewust van de met emoties omgeven discussie in 2015 rond Mylaps. Een aantal zaken is inmiddels veranderd. Er is veel meer persoonlijke ervaring met Mylaps en de financiën van de vereniging staan er zeer goed bij. Dankzij de contributieverhoging van vijf euro hebben we een ruime reserve. Aan de andere kant zitten de wedstrijdrijders al lange tijd met een nijpend juryprobleem. Mylaps lost met name het, lastige, vaststellen van de uitslag definitief op. In noodgevallen kunnen we zelfs zonder een apart jurylid met Mylaps een eerlijke wedstrijd rijden.

Hoe werkt Mylaps?
Op de finishlijn ligt een detectiedraad, verbonden met een decoder. Elke renner heeft een chip aan zijn voorvork, die bij elke passage een signaal aan de detectielus geeft. De software in de decoder zet de signalen om in de uitslag. De software is programmeerbaar voor allerlei wedstrijdvormen en het gelijktijdig rijden van A en B. In principe kan direct na de wedstrijd op de laptop de uitslag verschijnen. Deze kan uiteraard uitgeprint worden.
Met een losse detectielus en portable decoder kan Mylaps overal gebruikt worden: in het Twiske bij de cross, in Frankrijk bij de Trippel en langs het kanaal bij de tijdrit. Soms is daarbij een kleine generator nodig voor de stroom, maar die kan gehuurd worden.


Team Mylaps en jury
Het ideale aantal van twee juryleden per wedstrijd hebben we nog steeds niet, al is er een groeiende jurypool. Met Mylaps wordt het makkelijker. De jury blijft de bestaande taken uitvoeren: het inschrijven, de rondeborden, de bel voor de laatste ronde, het zoenen van de winnaar en de uitslag op de website invullen. Voor de extra taken die Mylaps met zich meebrengt is tijdelijk Team Mylaps opgericht. Daarin zitten naast juryleden ook betrokken A- en B-renners, die zich sterk maken voor een goede invoering van het systeem in onze club.


De taken van Team Mylaps:
• Transport van de apparatuur van en naar de wedstrijden;
• Hulp bij de inschrijving van chips en verhuur van transponders;
• Opstarten Mylaps voor de wedstrijd;
• Afsluiten Mylaps en zorgen dat de uitslag bij de jury komt.

Het is de bedoeling dat op termijn de jury deze taken overneemt. Team Mylaps zorgt ervoor dat er voldoende back-up is onder de actieve renners. In principe kan Team Mylaps na een jaar opgeheven worden.

In Team Mylaps zitten tot nu toe: Eric van den Heuvel, Evert Fermin, Jan Maarten Deurvorst, Jan Gottmer, Joost Hartog, Manja de Neef, Marlin Burkunk, Mart Dominicus, Peter Giljam, Theo van der Neut.
Voor transport en opslag zorgen de teamleden Jack van Honschoten, Ton Lemmers en Rick van Nunen. De apparatuur zal in Spaarndam bij een van de daar wonende Trappisten worden opgeslagen. De wedstrijdcommissie beheert de apparatuur. Het team staat open voor andere enthousiaste renners.


Kosten
Mylaps heeft ons een offerte gedaan voor de volgende onderdelen:
Prochip Decoder met bekabeling, Orbits Cycling software, 20 stuks Prochip Flex, Prochip detectielus. De totale prijs voor dit pakket bedraagt 5.791 euro (incl. btw). Bij aanschaf is Mylaps graag bereid in ons clubblad te adverteren. Verzekeren is duur en niet echt nodig, de benodigde laptop verwachten we te kunnen lenen. De huurchips betalen zichzelf waarschijnlijk terug.
 

Financiële dekking
De aanschaf kan geheel betaald worden uit de reserves van de vereniging. Als we de apparatuur in zes jaar afschrijven, dekt de ingevoerde contributieverhoging van 200 maal vijf euro de jaarlijkse afschrijvingskosten van duizend euro.
Inkomsten door verhuur van de twintig chips à drie euro per keer: we gaan er vanuit dat dit min of meer kostendekkend zal zijn (505,75 euro). Na een jaar evalueren of we meer of minder huurchips moeten huren.
Aanschaf van de chip is aan de renners zelf, kosten zijn 36 euro voor een jaar, of 53 euro voor twee jaar of 99,99 voor vijf jaar.
Indien door onverwachte ontwikkelingen een tekort ontstaat bij de vereniging, kan overwogen worden de wedstrijdkosten per 2019 te verhogen naar vier euro.
Huren van Mylaps is vanwege de kosten en de logistiek geen goede optie.

 

Kosten per toerder en wedstrijdrijder
In veel reacties op het Mylaps-plan klinkt door dat er dan onevenredig veel geld naar het wedstrijdrijden zou gaan. Dat idee is op een misvatting gebaseerd. Kijk maar naar de begroting. Wedstrijdrijders zijn ‘goedkoper’ dan toerrijders, al jarenlang. Per start kosten zij de club 1,20 euro, een toerder kost 1,54 euro. Dat is niet zo erg, maar hoe kan dat? Simpel: wedstrijdrijders betalen inschrijfgeld, toerders niet. Door Mylaps te kopen gaan de wedstrijdkosten per deelnemer wel wat omhoog, naar 2,68 euro per start. Maar als het inschrijfgeld één euro omhoog gaat kost een wedstrijdrijder per start weer ongeveer evenveel als een toerrijder.

De invoering van Mylaps bij FC Trappist is afhankelijk van de procedure die doorlopen moet worden.

 

Team Mylaps en Wedstrijdcommissie,
met steun van Peter Giljam