Bericht uit het juryhok

Van alle sporten is wielrennen toch wel een van de simpelste die je kunt doen. Een fiets, een stel geschoren benen en trappen maar. Kom daar eens om bij synchroon kunstzwemmen, herenvoetbal of snelwandelen: obscure bezigheden die gepaard gaan met eindeloos gezever over regels en scheidsrechterlijke dwalingen.

Wij houden van simpel, wielrennen is al vermoeiend genoeg. Zeker bij een wilde club als de Trappist passen de regels op een krap A-4tje: het wedstrijdreglement. (lees het hier!). De jury en de wedstrijdcommissie worden geacht het reglement te handhaven, en alle (ALLE!) deelnemende wielrenners worden geacht het reglement uit hun hoofd te kennen.

Bij de laatste wedstrijden was er af en toe gedoe over regels, en wij trekken als wedstrijdcommissie het boetekleed aan dat zelfs wij de regels niet goed kenden. Teveel met de neus in de Mylapscomputer zullen we maar zeggen. Daarom een opfrisser en de aankondiging dat we de komende tijd de regels weer strakker willen gaan toepassen, graag in samenwerking met de renners. 

Dat betekent dus onder meer
(voor alle regels: lees het reglement!)

  • Geen pompjes en zadeltasjes meer op de fietsen tijdens de wedstrijd
  • Geen bidons weggooien tijdens de wedstrijd
  • Alleen de wedstrijdkapiteins (leden van de wedstrijdcommissie of door hen aangewezen renners) beslissen over afsnijden als de A-groep de B -groep dreigt in te halen
  • Iedereen houdt actief zijn rechte lijn tijdens de koers en bij de sprint
  • Wie door een onbesuisde actie anderen in gevaar brengt, mag rekenen op een berisping of meer
  • Voor onsportief gedrag (schelden, slaan, anderen opzettelijk in gevaar brengen) is nul tolerantie bij de Trappist
  • Bij pech aan de fiets maximaal 1 ronde vergoeding, heb je meer tijd nodig voor een lekke band, jammer dan, je mag uitsluitend achter in het peloton de wedstrijd uitrijden, of je stapt af.
  • In de laatste drie ronden is er geen ronde vergoeding bij pech.
  • Panne door slecht onderhoud geeft geen recht op een ronde vergoeding.
  • Bij het Clubkampioenschap geldt nooit een ronde vergoeding.
  • Gedubbelde renners sluiten achter in hun peloton aan, en bemoeien zich niet meer met de wedstrijd en sprinten dus niet mee.
  • Als A en B apart rijden, rijdt iedere renner uitsluitend in zijn eigen categorie. Het is de verantwoordelijkheid van geloste of ontsnapte renners om apart te blijven rijden.

 

De wedstrijdcommissie.